|
Alfa Romeo Torpedo 20/30 HP
Alfa Romeo Torpedo 20/30 HP je považována za první automobil se jménem Alfa Romeo po předchozím názvu A.L.F.A., 20/30 HP disponovala motorem se 4-mi válci a postraními ventily o objemu 4250 cm3, který tomuto vozu propůjčoval 67 koňskýh sil. Alfa Romeo Torpedo byla určena pro bohatší vrstvy a v době těsně po první světové válce, kdy se například slavný Ford-T dal zakoupit za zhruba 3x menší cenu bylo jasné, že prodeje nedosáhnou kýžených výsledků. I z tohoto důvodu se vyrobilo pouze 124 kusů.
Firma Alfa přežila bankrot a převzetí Nicolem Romeou, který zbohatl krom jiných věcí i na válečném zásobování. První světová válka skončila a Alfa se chystala obnovit a rozšířit svoje skromné předválečné závodní úspěchy.Díky dostačnému financování mohla být vyrobena tato první Alfa Romeo.
Technické specifikace
Motor : 4 válce
Uložení : podélně v řadě
Komprese : 4.45:1
Vrtání : 102 mm
Zdvih : 130 mm
Poháněná náprava : zadní
Váha : 1200 kg
Zdvihový objem : 4250 cm3
Výkon: 49 kW (67 koní) při 2600/min
Rozvor : 2900 mm
Šířka : 1780 mm
Délka : 4100 mm
Přední zavěšení : jednoduché rameno s vinutou pružinou
Zadní zavěšení : kyvná polonáprava s třecím tlumičem
Brzdy přední/zadní : bubnové/bubnové
Maximální rychlost : 130 km/h
Převodovky : 4 rychlostní
Projektant : Giuseppe Merosi
Giuseppe Merosi
“Geometr” (1872-1956).
Projektant od roku 1910 do 1924.
Giuseppe Merosi se narodil v Piacenze v roce 1872, v roce 1910, dosud v podstatě neznámý, přijímá obtížný úkol uvést na trh automobily z Portella. Je to ta správná osoba: z jeho projektů vznikají účinná a příjemná vozidla, určená na silnici i na závodní dráhu. Projektant realizuje model 23 P1, dvoumístný vůz určený pro debut v závodě na Velké ceně v Monze, ale smrtelná nehoda Sivocciho při zkušebních jízdách uvedení nového vozu zastavuje. Větší štěstí měla vozidla pro soukromou klientelu RL a RM.
Vyprojektované modely:
1910 24 HP
1913 40/60 HP
1914 G.P.
1915 15/20 HP
1920 20/30 HP
1923 G.P. (P1)
Alfa Romeo 20/30 HP ES-Sport
Alfa Romeo 20/30 HP ES Sport byla postavena na základě modelu 20/30 E z roku 1914. Písmeno "S" bylo přidáno pro zdůraznění sportovních rysů tohoto vozu. Toto vozidlo mělo elektrická světla a elektrický startér. Oproti základnímu modelu 20/30 E byl kvůli lepším jízdním vlastnostem zkrácen podvozek. V tomto automobilu ,v týmu Targa Florio začínal svou závodní kariéru jeden z nejslavnějších mužů automobilového světa Enzo Ferrari (viz. poslední foto), který se později osamostatnil a jak je z jeho příjmení patrné, založil firmu Ferrari. V týmu s ním byl ještě Antonio Ascari, Giulio Masetti a Ugo Sivocci.
Rok 1921 je ve znamení uvedení modelu 20-30 HP ve verzi ES Sport na závody. A je to vítězství: Ascariho a Sivocciho v Parma-Berceto (1. a 2. místo) v kategorii 4,5 litru.
A tímto začala slavná zavodní kariéra značky Alfa Romeo
Autor : Richie
Diskuze k tomuto modelu...
|
|