Alfa Romeo 1900

Po druhé světové válce se Alfa Romeo presentovala stále moderním modelem 6C 2500 i přesto , že už existovaly plány na nový třílitrový šestiválec "Gazzella". Slavní jezdci Nino Farina a Juan Manuel Fangio už několik měsíců vítězili ve Formuli 1. To už se psal rok 1949 a na podzim byla na Pařížském autosalonu představena Alfa Romeo 1900 "Vůz pro novou dobu" I přesto , že po válce neměl nikdo z potencionálních zákazníků prostředků nazbyt, tak vývojové a testovací oddělení pod vedením tehdejšího šéfa Orazia Satta Puliga vyrobilo vůz , který byl s ventilovým rozvodem OHC a dvěmi vačkovými hřídeli na vysoké technické úrovni a představoval vrchol tehdejší stavby automobilů.

Novinkou Alfy 1900 byla samonosná karoserie. Vůz měl výborné jízdní vlastnosti a to hlavně díky nové konstrukci podvozku a celkovému zmenšení vozu oproti předcházejícím modelům. Díky spolupráci s karosářskou firmou Touring, která byla dvorní dodavatel karoserií se výroba Alfy Romeo 1900 změnila z manufaktury na sériovou výrobu a stala se tak první Alfou Romeo se samonosnou karosérií která sjížděla z výrobního pásu. Díky tomu , že se Alfa Romeo, v této "hubené" době, rozhodla přejít od drahých sportovních a luxusních vozů do horní střední třídy, tak se jí podařílo přežít nástup masové motorizace, který se mnohým značkám stal osudným. Získala si tím nový okruh zákazníků a tím si zachovala svou reputaci výrobce sportovních vozů , která trvá dodnes. Výroba modelu 1900 dosáhla vyšší produkce než všechny předchozí modely dohromady - bylo vyrobeno cca 21304 automobilů.

Model 1900 byl poháněn výhradně 4-válcovým agragátem , který byl v mnoha ohledech konstrukčně vyjímečný. Ventilový rozvod OHC se dvěma vačkovými hřídeli umistěnými v hlinikové hlavě motoru s příčným proudem a polokulovým spalovacím prostorem. Výkon základní verze byl 80 koní a 100 koní u verze 1900 TI respektive 115 koní ve verzi 1900 TI Super. Vyššího výkonu bylo dosaženo zvětšením ventilů u modelu 1900 Super a 1900 TI Super zvýšením zdvihového objemu z 1884 cm3 na 1975 cm3. U verze TI Super byl také použit dvojitý karburátor. Alfa Romeo 1900 byla díky úspěchům na tratích Carrera Panamericana, Mille Miglia a Tour de France nazývána "rodinným autem co výhrává závody" a tím začala vítězná tradice značky v závodech cestovních vozů , která trvá do dnešních dnů.

V roce 1950/51 dosáhla Alfa titulu ve Formuli 1. Poté se však stáhla začala se presentovat v závodech sportovních vozů a později zmizela z motorsportu uplně. Modely 1900 se však stále objevovaly na startovních roštech. Byli to však pouze soukromé iniciativity nadšenců značky , kteří s těmito vozy pře týden jezdili v běžném provozu , ale pokud se o víkendu postavili pod ceduli s nápisem START, tak se z nich stávali skuteční závodníci. Úspěchů bylo mnoho. Například : Mille Miglia, Spa-Francorchamps a slavná Carrera Panamerica.

ALFA ROMEO 1900 Sprint

Jak už jsme u úspěšných modelů zvyklí, tak i u Alfy 1900 přišla na řadu dvoudvéřová verze sportovního chrakteru. Pod perem Carla Felice Anderloniho vznikl v roce 1951 tento elegantní vůz na podvozku limuzíny , který byl však zkrácen o 13 cm. Hliniková karoseria Superleggera od firmy Touring byla nasazena na trubkový rám pocházející z limuzíny. Alfa 1900 Sprint s motorem o objemu 1884 cm3 disponovala úctyhodnými 100 koňmi při 5500 otáčkách. Později-přesně v roce 1954-se výkon zdvihl na 115 koňských sil a to díky zvýšení objemu motoru na dva litry. Stejně jako tomu bylo u limuzíny. Za další dva roky - tedy v roce 1956 firma Touring ušila 1900 nové moderní šaty jako odpověd na řadu Giulietta. Hliníková skořepina však skrývala stejnou techniku. První člověk , který si tento skvost zakoupil, byl tovární pilot týmu Alfa Romeo Juan Manuel Fangio, který se nechal slyšet, že je s jízdnímy výkony tohoto vozu velmi spokojen. Bylo to ve stejném roce, kdy vybojoval Fangio svůj první z pěti svých titulů mistra světa ve Formuli 1.

Karosářská firma Touring však nebyl jediná, která na tomto zkráceném podvozku stavěla své karosářské vizitky. Slavná firma Zagato postavila extrémní sportovní verzi se sníženou střechou s klasickým vykrojením , tak typickým pro Zagato - tzv. "double-bubble". Z dalších karosářských modifikací si můžeme uvést například Bertoneho extravagantní studii BAT 5,7 a 9. Designer Felice Mario Boano navrhl pro karosárnu Ellena dvoudvéřové kupé Primavera jichž bylo vyrobeno 300 ks. U firem Pininfarina, Touring, Ghia-Aigle a Zagato vzniklo několik vzácných kabrioletů. Modely Sprint a Super Sprint jsou díky nízkému počtu (1803) vyrobených kusů velmi vzácným zbožím. Dalším důvodem proč jsou tyto klasické italské sportovní vozy na červené listině byla jejich pořízovací cena, která v době, kdy se dostali první exempláře na německý trh byla ještě vyšší než tehdejší moderní Mercedes-Benz 300 SL.

ALFA ROMEO 1900 M - "Matta" - AR 51, AR 52

Tento nezvyklý druh vozu, který se k italské luxusní a sportovní značce moc nehodí, byl vyráběn na přání ministerstva obrany v letech 1952-54.

Jednalo se o terénní vůz s pohonem všech kol a jeho hlavním úkolem bylo nahradit v italksé armádě americké Jeepy. Tento "exot" dostal výstižnou přezdívku "Matta" což v italštině znamená pomatený, bláznivý. Byl opět použit sportovní 4-válcový motor s jednoduchým robustním karburátorem, díky čemuž tento italský džíp disponoval velice solidními 65 koňmi. Další změna byl v kompresním poměru, který byl snížen na 7:1.

Džíp měl oficiálně označení AR 51, kterých se vyrobilo 1921 kusů a AR 52, kterých bylo vyrobenu už jen 155 kusů. Písmena AR však neznamenají zkratku Alfa Romeo jak se samo nabízí, ale znamenají Autovetture da Ricognione (což je v překladu-výzvědný vůz). Většina výroby samozřejmě směřovala do armády, ale osvědčili se i u policie jako pomocník při různých živelných pohromách.



Technické specifikace

  • Motor: 4 válce
  • Uložení: v řadě
  • Komprese: 7.0 : 1
  • Vrtání: 82.55 mm
  • Zdvih: 88 mm
  • Poháněná náprava: zadní
  • Váha: 1100 kg
  • Zdvihový objem: 1884 cm3
  • Výkon:
  • 80 k při 5200 ot./min. (1900)
    90 k při 5200 ot./min. (1900 Super, 1900 Corto Gara )
    100 k při 5200 ot./min. (1900 TI)
    115 k při 5000 ot./min. (1900 TI Super, 1900 SS Ghia, 1900 SS Zagato)
    158 k při 6500 ot./min. (1900 Disco Volante)
  • Točivý moment: 140 nM. při 3500 to./min.
  • Rozvor: 2630 mm
  • Délka: 4400 mm
  • Brzdy přední/zadní: bubnové/bubnové
  • Maximální rychlost: 150 km/h
  • Převodovka: 4 rychlostní
  • Projektant: Orazim Satta

    Vyráběné modely :

    1900
    1900 SS Zagato
    1900 SS Ghia
    1900 SS Zagato
    1900 Speciale CSS
    1900 SS Ghia
    1900 Disco Volante Coupe
    1900 Pinin Farina
    1900 SS Ghia
    1900 Corto Gara
    1900 Disco Volante
    1900 Berlina
    1900 Berlina Super
    1900 Sprint & Super Sprin
    1900 TI
    1900 TI Super
    1900M AR51
    1900M AR52

    Celková produkce mezi lety 1950-1959 :

    1900 Berlina - 7611 ks
    1900 Berlina Super - 8282 ks
    1900 Sprint & Super Sprint - 1803 ks
    1900 TI - 572 ks
    1900 TI Super - 478 ks
    1900M AR51 - 2050 ks
    1900M AR52 - 155 ks

    Fotogalerie :


    Alfa Romeo 1900 Berlina (1950)


    Alfa Romeo 1900 Corto Gara (1952)


    Alfa Romeo 1900 Disco Volante (1952)


    Alfa Romeo 1900 Ghia (1952)


    Alfa Romeo 1900 Pinifarina (1952)


    Alfa Romeo 1900 Pinifarina Coupe (1953)


    Alfa Romeo 1900 SS Ghia Coupe (1953)


    Alfa Romeo 1900 Barchetta (1954)


    Alfa Romeo 1900 Sport Spider Prototipo (1954)


    Alfa Romeo 1900 SS Ghia Coupe (1954)


    Alfa Romeo 1900 Ghia Speciale (1955)


    Alfa Romeo 1900 SS Zagato (1955)


    Alfa Romeo 1900 SS Touring Cabriolet (1956)


    Alfa Romeo 1900 SS Zagato (1956)


    Alfa Romeo 1900 M AR51, AR52 (1952-54)


    Dobová reklama z novin


    Autor : Richie



    Diskuze k tomuto modelu...