Alfa Romeo 158 Alfetta

V srpnu roku 1938 začala vítězná kariéra vozu Alfa Romeo 158, když piloti Villoresi a Biondetti dojeli na první a druhé pozici v závodě v Livornu. Tím nastartovali úspěšnou 13-ti letou závodní kariéru tohoto vozu. Během druhé světové války bylo závodění přerušeno a 158ky byly zaparkovány v garážích. O šest let později byly z odpočinku znovu povolány na závodní trať.

Číslo 15 v označení této Alfy vyznačovalo objem motoru a číslo 8 , jak logicky vyplývá, je počet válců v motoru. Alfa Romeo 158 byla vybavena přeplňovaným motorem o objemu 1497 cm3 a 8-mi válci, které propůjčovaly tomuto stroji užasných 200 koní při 7000 otáčkách za minutu. Motor byl dílo slavného kontruktéra Gioacchina Colomba.

Gioacchino Colombo začal v roce 1940 pracovat u Ferrari jako hlavní konstruktér a má značný podíl na úspěchu této značky v pozdějších letech. Aurelio Lambredi se stal v roce 1947 jeho asistentem. Lambredi byl přesvědčen, že větší objem motoru bude úspornější a výkonější než maloobjemový přeplňovaný agregát. Colombo si ale stál za svým rozhodnutím , že maloobjemový turbomotor je lepší řešení. Ferrari vyzkoušelo Lambrediho nápad a ukázalo se, že motor funguje velmi dobře. Lambredi byl poté jmenován šéfem konstruktérů a Colombo se poté vrátil zpět do Alfy Romeo

Jedna z mnoha výhod Alfy 158 byla její váha. Vážila pouhých 700kg. Motor byl odlitek z Elektronu (druh magnesia) sestával se z dvou oddělených odlitků spojených v jednu hlavu s dvěma horními vačkovými hřídeli. Vačková hřídel byla z chrom-niklové oceli.

Jednostupňové preplňování kompresorem Rootsova typu plnilo tlakem až 17.6 psi.

V roce 1946 byla 158-ka kvůli závodům Formula Libre upravena na 254 koňských sil. V příštím roce byly vydány nové regule pro Formuli 1 a tak byla Alfa 158 opět upravována. Nyní disponovala rovnými 300 koňmi. Rok 1950 znamenal poslední úpravu a zároveň poslední rok závodění tohoto modelu. Konečný výkon byl úctyhodných 350 koní při 8600 otáčkách. V roce 1950 byla Alfa Romeo 158 nahrazena Alfou Romeo 159.

Technické specifikace

  • Motor: 8 válců
  • Uložení: v řadě
  • Komprese: 6.5 : 1
  • Vrtání: 58 mm
  • Zdvih: 70 mm
  • Poháněná náprava: zadní
  • Váha: 700 kg
  • Zdvihový objem: 1497 cm3
  • Výkon:
  • 200 k při 7000 ot./min. (1900)
    254 k (1946 )
    300 k (1947)
    350 k (1950)
  • Maximální rychlost: ~ 310 km/h
  • Projektant: Gioacchino Colombo
  • Pneumatiky: Pirelli

    Fotogalerie :


    Alfa Romeo 158 Alfetta (1938-1950)

    Alfa Romeo 159 Alfetta

    V roce 1951 byla Alfa Romeo 158 modifikována a přejmenována na na Alfu Romeo 159. Motor nyní disponoval výkonem 420 koní a to bohatě stačilo na to aby porážel 4.5 litrové Ferrari a tím dopomohl k získání titulu Juana Manuela Fangia na světovém šampionátu.

    Pro sezónu 1952 byly změněny regule pro Světový šampionát a Alfa 159 byla už zastaralá. V roce 1951 byly postaveny pouze 4 kusy toho monopostu.

    Alfa Romeo 159 byla poháněna 8mi válcovým , dvěma rootsovými kompresory přeplňovaným motorem. Monopost vážící pouhých 680 kilogramů díky tomuto výkonu dosahoval rychlosti blížící se 320 km/h (200 mph).

    Technické specifikace

  • Motor: 8 válců - dvoustupňové přeplňování
  • Uložení: v řadě
  • Rozvod: SOHC
  • Poháněná náprava: zadní
  • Váha: 680 kg
  • Zdvihový objem: 1497 cm3
  • Vrtání: 100 mm
  • Zdvih: 130 mm
  • Výkon: 425 k při 9300 ot./min. (1900)
  • Převodovka: 4 rychlostní
  • Maximální rychlost: ~ 320 km/h
  • Projektant: Gioacchino Colombo
  • Pneumatiky: Pirelli



    Alfa Romeo 159 Alfetta (1951)

    Piloti Alfy 158/159

  • Giuseppe Farina - Mistr světa 1950 30 bodů
  • Juan Manuel Fangio - 2 místo 1950 - 27 bodů
  • Luigi Fagioli - 3 místo 1950 - 24 bodů
  • Reg Parnell - 10 místo 1950 - 4 body
  • Consalvo Sanesi - bez bodů
  • Piero Taruffi - bez bodů

    Sportovní úspěchy Alfy 158/159

  • 6 Grand Prix
  • 6 vítězství
  • 6 pole positions
  • 6 nejrychlejších kol
  • 89 bodů
  • 12 x podium
  • 18 x 1. řada

    Autor : Richie



    Diskuze k tomuto modelu...