|
Alfa Romeo 6C1500 a 6C1750
Lepší začátek kariéry u Alfy Romeo si Vittorio Jano ani nemohl přát: jeho závodní Alfa P2 byla dokonalá a vítězila v jednom závodě za druhým. Titul mistra světa z roku 1925 byl logickým vyústěním této dominance a Alfa Romeo se stala opravdovým fenoménem motoristického sportu.
Vedení automobilky si bylo dobře vědomo toho, že úspěch na závodních tratích je vynikající reklamou a hodlalo také této příležitosti využít. Alfa Romeo sice v roce 1925 vyráběla vynikající vozy série RL, které ještě stihnul navrhnout Merosi a jejichž motory OHV byly poměrně výkoné a také nadprůměrně spolehlivé, ale tyto vozy pořád patřily pouze do širší špičky automobilové produkce té doby a Alfa Romeo chtěla až na samotný vrchol. Při dnešním pohledu zpět můžeme říci, že cestovní automobily 6C1500 a později 6C1750, které Jano pro Alfu Romeo navrhnul ji na tento vrchol dostaly.
Alfa Romeo 6C1500 byla poprvé veřejnosti představena roku 1925 v Miláně a prodej zákazníkům byl zahájen v roce 1927. Jak z názvu vozu vyplývá, byl vybaven šestiválcovým motorem s objemem cca 1500ccm. Pozoruhodné je, že litinový blok motoru byl záměrně navržen tak, aby bylo možné jej v případě potřeby převrtat na jiný objem (a tak se taky později stalo). Motor 6C se do historie Alfy zapsal zlatým písmem jednak tím, že se jedná o první pohonnou jednotku pro sériově vyráběný vůz Alfa Romeo, využívající pokrokový ventilový rozvod OHC a dále tím, že na svoji dobu měl opravdu nezvykle nízký objem a přitom nabízel řidiči vysoký výkon, který byl umožněn vysokými otáčkami, jež byl motor schopen točit. Pokud k těmto technickým parametrům přidáme dokonalou spolehlivost a nádherný vzhled pohonné jednotky, máme před sebou motor, který psal dějiny automobilismu.
V následující tabulce jsou uvedena data k jednotlivým výkonovým variantám motoru:
Model |
Ventilový rozvod |
Přeplňování |
Kompresní poměr |
Výkon (k/ot.min) |
6C1500 | SOHC | Ne | 5,75:1 | 44k/4.400 ot.min. |
6C1500 Sport | DOHC | Ne | 6,0:1 | 54k/4.500 ot.min. |
6C1500 Super Sport | DOHC | Ne | 6,75:1 | 60k/4.800 ot.min. |
6C1500 Super Sport | DOHC | Ano | 5,25:1 | 76k/4.800 ot.min. |
6C1500 Testa Fissa (monoblok) | DOHC | Ano | 5,25:1 | 84k/5.000 ot.min.
|
Společné charakteristiky pro všechny verze vozů:
Objem motoru: 1.487 ccm
Vrtání x zdvih: 62 x 82 mm
Poháněná náprava: zadní
Převodovka: čtyřstupňová (nesynchronizovaná)
Přední a zadní náprava: tuhé nápravy, poloeliptické listové pružiny
Rozvor: 2900mm nebo 3100mm
Brzdy: vpředu i vzadu bubnové
Rozměr disků: 18“
Maximální rychlost: cca 100km/h až cca 155 km/h v závislosti na typu motoru a karoserie
Vittorio Jano a Alfa Romeo se postarali o dokonalý technický základ, který pak italští karosáři jako Zagato, Castagna, Touring a další ozdobili krásnými karoseriemi. Zatímco Zagato a Touring použili platformu s krátkým rozvorem pro konstrukci vzrušujících sportovních spiderů, Castagna na podvozek s dlouhým rozvorem postavil karoserii, jejímž úkolem je luxusně přepravovat více osob a reprezentovat.
Jak bylo pro Alfu Romeo té doby příznačné, nový automobil se ihned objevil i na závodních tratích a za jeho největší vítězství můžeme dozajista považovat triumf v Mille Miglia 1928. Byl to tehdy teprve druhý ročník tohoto závodu a Campari s Alfou 6C1500 tak položil základy úspěchům, kterých Alfa na Mille Miglia ještě dosáhne. Těžko uvěřitelnou skutečností je, že vítězný vůz z roku 1928 je stále v perfektním stavu a zůčastňuje se závodů historických vozidel. Třešničkou na dortu je pak loňské vítězství tohoto auta na Mille Miglia, která se nyní jezdí jako závod oldtimerů. I 79 let po prvním vítězství tedy trať Brescia-Řím-Brescia Alfě Romeo 6C1500 náramně sedí.
Alfa 6C1500 znamenala pro automobilku obrovský technický, závodní i obchodní úspěch a model 6C1750, který jej roku 1929 nahradil na tento úspěch navázal a dokonce jej překonal. Jak již je uvedeno výše, motor 6C1750 vzniknul převrtáním motoru 6C1500 a opět byl dodáván v různých technických a výkonových modifikacích - přehled následuje:
Model |
Ventilový rozvod |
Přeplňování |
Kompresní poměr |
Výkon (k/ot.min) |
6C1750 Turismo | SOHC | Ne | 5,75:1 | 46k/4.400ot.min. |
6C1750 Sport (Gran Turismo) | DOHC | Ne | 5,75:1 | 55k/4.400ot.min. |
6C1750 Super Sport (Gran Sport) | DOHC | Ne | 5,75:1 | 64k/4.500 ot.min. |
6C1750 Gran Turismo Compressore | DOHC | Ano | 5.0:1 | 80k/4.400 ot.min |
6C1750 Super Sport Compressore
(6C1750 Gran Sport Compressore) | OHC | Ano | 5.0:1 | 85K/4.500 ot.min. |
6C1750 Testa Fissa (monoblok) | DOHC | Ano | 5.0:1 | 95k/4.500 ot.min
|
Společné charakteristiky pro všechny verze vozů:
Objem motoru: 1.752 ccm
Vrtání x zdvih: 65 x 88 mm
Poháněná náprava: zadní
Převodovka: čtyřstupňová (nesynchronizovaná)
Přední a zadní náprava: tuhé nápravy, poloeliptické listové pružiny
Rozvor: 2745mm (Super Sport), 2920mm (Sport), 3100mm (Turismo), 3160mm (Gran Turismo Compressore)
Brzdy: vpředu i vzadu bubnové
Rozměr disků: pravděpodobně 18“ stejně jako u 6C1500
Maximální rychlost: cca 105 km/h až cca 170 km/h v závislosti na typu motoru a karoserie
Kromě objemu motoru jsou vozy 6C1500 a 1750 snad až na pár detailů identické a i při konstrukci podvozku se Alfa držela úspěšného přístupu výroby podvozku s více délkami rozvoru. Zvýšený objem motoru a tím pádem větší výkon přilákali k Alfě Romeo ještě více zákazníků a tak na plaformě 6C1750 vzniklo ještě mnohem větší množství různých karosářských variant. A opět to byli karosářští mistři Castagna, Touring a Zagato, kteří vytvořili díla nejpůsobivější.... Existuje ovšem velké množství karosérií i od výrobců méně známých, například z Velké Británie.
Alfa Romeo 6C1750 převzala od modelu 6C1500 štafetu vítězství na Mille Miglia: v roce 1929 s tímto vozem vítězí opět Campari, o rok později pak na jeho triumf naváže Nuvolari, který navíc poprvé v historii závodu prolétne jeho trať průměrnou rychlostí vyšší než 100 km/h. Alfa se s tímto vozem prosazovala i v dalším supertěžkém závodě - Targa Florio, kde sice nikdy nevyhrála, ale připsala si řadu hodnotných umístění (mimochodem, v roce 1928 skončil Campari ještě s 6C1500 druhý a pátá tehdy dojela Eliška Junková s Bugatti).
Alfy 6C1500 bylo vyrobeno kolem 1.050 ks, Alfy 6C1750 přibližně 2.600 ks. Již v době jejich výroby se jednalo o extrémně drahé automobily a čas jejich cenu ještě zhodnotil - pokud byste měli zájem koupit si například lehounkého spidera s karosezií od Zagata a přeplňovaným motorem 6C1500, připravte si minimálně 240tis. USD (reálná prodejní cena z roku 1999). Série 6C1750 je ještě slavnější a to se také projevuje na cenách, tak třeba vůz 6C1750 Super Sport, který "osobně" vyhrál Irskou Grand Prix v roce 1929, byl letos prodán za 503.000 GBP (tedy v přepočtu za nějakých 20,5 mio Kč). Uvedené ceny jsou za opravdu špičková provedení a u méně výkonných variant zaplatíte několikanásobně méně.
Co napsat závěrem? Při popisu jednotlivých předválečných modelů Alfy Romeo je snadné podlehnout jejich šarmu a začít je hromadně popisovat jako "skvosty", "legendy" apod. nicméně vrcholné verze modelů 6C1500 a 6C1750 těmito legendami skutečně jsou. Na sklonku dvacátých let tyto vozy představovaly dokonalý mix nádherného vzhledu (a to jak karoserie tak motoru), agilních jízdních vlastností kombinovaných s precizní ovladatelností, vysokého výkonu díky maloobjemovému motoru s rozvodem DOHC a příkladné spolehlivosti. Tyto hodnoty bude Alfa Romeo s různými odchylkami sledovat ve své cestě dvacátým stoletím a dá se vypozorovat, že čím blíže se jednotlivé modely těmto hodnotám přiblíží, tím budou na trhu úspěšnější (což dokáže například Giulietta Sprint, Giulia sedan i kupé a také některé verze Spiderů).
Alfa 6C1500/1750 založila tradici využívání rozvodu DOHC u cestovních vozů a zkušeností při jejím vývoji a výrobě pak bude využito při návrhu ještě výkonnějších, osmiválcových motorů.
Fotogalerie :
Diskuze k tomuto modelu...
|
|